Over de opleiding
First Responder
Communication Training
Doelgroep
Deze training is ontwikkeld voor professionals die onder druk moeten presteren én communiceren.
Denk aan:
-
Hulpverleners en medische teams (ambulance, MUG, brandweer)
-
Politie en veiligheidsdiensten
-
Securityteams en bewakingsdiensten
-
Communicatieprofessionals binnen hulpdiensten
-
Dispatchers en meldkamerpersoneel
-
Gevangenispersoneel
-
Iedereen die er op moet toezien dat gedrag niet leidt tot risico’s voor de eigen veiligheid of die van burgers of medewerkers
​
Zij die als eersten ter plaatse zijn, weten: heldere communicatie is geen luxe, het is een noodzaak. Of het nu gaat om reguleren, coördineren of de-escaleren: wat je zegt en hoe je het zegt, maakt álles uit.
​
Wat leer je?
Hoe je stevig, helder én verbindend kunt communiceren, zeker wanneer de spanning oploopt
-
Je ontwikkelt technieken om te de-escaleren, emoties (zowel van jezelf als van anderen) te reguleren
-
Actief luisteren: Diep luisteren vs ‘luisteren om te antwoorden’
-
Principes van geweldloze communicatie en feedback geven
-
Hoe intentie je non-verbale communicatie stuurt en dát net zorgt voor impact
-
Gedrag en emoties sturen door effectief te communiceren​
-
Training van de aangeleerde technieken aan de hand van realistische scenario’s
​
Praktisch
-
Tijdens een kennismakingsgesprek worden de behoeften bepaald. Op basis daarvan worden inhoud en duur van de opleiding vastgelegd.
-
Politiediensten kunnen kiezen voor de opleiding “de-escalerend communiceren voor politiemensen” die in een aantal politiescholen aangeboden wordt als voortgezette vorming. (EDA 7602). Deze kan dan integraal of in aangepaste vorm gegeven worden binnen de eigen zone of dienst.​